luni, 26 mai 2008

Noaptea muzeelor - setea de cultura

In noaptea de 17 spre 18 mai muzeele din toata tara si-au deschis portile gratuit pentru toti vizitatorii. O initiativa foarte buna, dar cum au decurs practic lucrurile in Bucuresti? Aici au fost cele mai multe muzee care au participat la acest eveniment. A fost pus la dispozitie chiar un traseu gratuit de RATB care trecea pe langa muzeele in cauza.

Ca orice lucru gratuit si acesta a reusit sa mobilizeze romanii. Rezultatul: inghesuiala la muzee ca la ambasada Spaniei in perioada culesului de capsuni.

Dar ce am vazut in aceasta zi?

Primul obiectiv a fost expozitia lui Braco Dimitrejivic de la Muzeul de Arta Moderna, muzeu gazduit in incinta Palatului Parlamentului. Cu ceasta ocazie am vazut de aproape cladirea aceasta extrem de impozanta, expresie a megalomaniei fostului prim cizmar al tarii. Expozitia in sine este foarte cuprinzatoare si iti permite o calatorie in care sa observi evolutia artistului. Cea mai interesanta mi s-a parut colectia de fotografii avand ca subiecte diferite lucrari celebre alaturi de elemente "obisnuite", dar prin a caror alaturare artistul a reusit crearea unui sentiment nou, veritabil, in raport cu opera de arta initiala.

Urmatoarea oprire a fost Muzeul de Geologie. Aici am vazut si primele prezente mai inchise la culoare (rromi). Este neclar scopul acestor personaje a caror sete de cultura este discutabila: au venit pentru a recolta portofelele celorlalti, sau pentru a afla unde pot sa mai gaseasca ceva metale pretioase in Romania? Oricum, lume multa la Muzeul de Geologie, inghesuiala mare mai ales la tarabele care vand tot felul de pietre si pietricele care de care mai colorate si mai slefuite. Dupa ce am trecut in revista acest muzeu, cu promisiunea ca voi reveni intr-o zi "normala" in care nu este inghesuiala in fata vitrinelor am plecat catre Muzeul Colectiilor de Arta. In drum am facut si o scurta oprire la Muzeul Enescu. Aici chiar si cei care nu sunt pasionati de muzica au ocazia de a vedea palatul care serveste drept gazda, o cladire nu foarte mare dar plina de ornamete sofisticate, atat la exterior cat si la interior.
La Muzeul Colectiilor de Arta cele mai multe exponate sunt picturi, care pot sa te impresioneze sau nu, in functie de gusturi. Sunt mai multe "Care cu boi" ale lui Grigorescu si multe alte din tablourile sale. Ce mi-a mai placut in mod deosebit: colectia de obiecte orientale, in special statuetele de fildes. Pana am iesit din muzeu deja incepuse sa se restrictioneze intrarea: la iesirea a 3-4 oameni se permitea intrarea la inca 3-4, asa ca la intrare se formase o coada care serpuia prin toata curta muzeului.
Muzeul pe care nu l-am vazut in aceasta iesire, dar pe care l-as pune cap de lista, este Muzeul de Istorie. Merita sa vizitati Muzeul de Istorie fie si numai pentru a vedea tezaurul. Este o colectie impresionanta de bijuterii, obiecte de cult, pietre pretioase, din diferite perioade.
Daca nu ati vizitat vreun muzeu in aceasta zi, nu ati pierdut foarte mult; pentru a vizita un muzeu mai bine platiti biletul de intrare (care oricum este o suma modica) si va puteti bucura in liniste de exponatele prezente.

Niciun comentariu: