miercuri, 1 octombrie 2008

Black Sea Defence & Aerospace

De pe 23 pana pe 25 seprembrie a fost deschisa a doua editie a BSDA.

Gazda evenimentului a fost Romaero. Accesul a fost liber, conditionat de completarea unui formular si obtinerea unei legitimatii de intrare. Asta a creat o coada uriasa. Desi expozitia a fost prezentata ca un eveniment "de specialitate" adresat celor care au intr-un fel sau altul legatura cu domeniul apararii, la coada asteptau de la copii de scoala generala la pensionari fara dinti in gura. Norocul meu s-a numit Ana, care mai avea inca legitimatia de acces la Romaero, desi nu mai lucreaza de ceva timp acolo. Asa ca dupa asteptat vreo ora la coada la care deja nerabdarea crestea, la fel si numarul de injuraturi la adresa organizatorilor pe cap de persoana de la coada, am plecat cu Ana sa intram "prin spate". Aici situatia a fost cu totul alta: daca in fata era cate un jandarm sau soldat plantat din 10 in 10 metri, 100 m mai incolo puteai circula nestingherit si ajunge printre hangarele Romaero exact in zona expozitiei fara sa te intrebe nimeni de sanatate, tigari sau legitimatie de intrare.
In centrul atentiei dintre exponatele afisate afara: Saab Grippen. Ca la toate air show-urile la care i-am vazut suedezii au fost foarte amabili: imparteau plase, insigne, pliante, postere. Mai mult, Grippen-ul expus era conectat la o sursa externa de curent si statea cu avionica pornita iar cineva din staff-ul lor era gata sa iti explice ce fac toate butoanele si manetele de prin cockpit, ba chiar te puteai urca in postul de pilotaj. Dragut din partea suedezilor ca sunt amabili si foarte interesati sa arate produsul lor unor oameni care nu au nici un cuvant de spus in deciderea avionului care va inzestra Fortele Aeriene Romane.
Au fost prezenti si principalii concurenti ai Grippen-ului pentru acest contract: americanii cu F-16 si italienii de la Alenia cu Eurofighter. Dar aici cu totul alta politica: cele 2 F-16 expuse erau pazite deo gramada de reprezentanti ai neamului dulap, inarmati pana in dinti, de parca ar fi trebuit sa apere avioanele de cine stie ce pericol...
La Eurofighter ceva mai multa relaxare: cupola era ridicata si puteai sa urci pe scara langa cockpit sa arunci o privire inauntru.
Ar fi fost foarte interesant o prezentare comparativa, in aer, a celor trei avioane. Din pacate numai F-16 a zburat, un program de 5 minute, pe care le-am si ratat fiindca n-am ajuns chiar de la inceput. Pentru cele 5 minute de evolutie americanii s-au antrenat vreo 2 zile; evident Baneasa a fost inchisa pe perioada cat se antrenau, asa ca am avut parte si de un holding de vreo 10 minute intr-un zbor la Baneasa cu o zi inainte, dar deh, un ditamai F-16 nu isi poate coordona evolutia cu 2-3 737 si o Cessna...
La capitolul elicoptere, au fost expuse un Sikorski S-92 care a fost prezentat si in zbor. Foarte impresionant, pentru un transportor a dovedit o agilitate remarcabila. Celalalt expozant a fost Kaman Aerospace, care au prezentat numai in expozitia statica un elicopter Kmax SH-2G. Aici au avut ceva de aratat, doua Pume modernizate au fost si ele expuse, una chiar a zburat. Cam asteau au fost "the big toys".
La capitolul "smaller toys" au mai fost cateva avioane: unul fara pilot, un Diamond echipat cu o camera video, ceva vehicule blindate, transportoare etc.
In program a mai fost si un exercitiu al trupelor speciale care a demonstrat neutralizarea unei bombe artizanale ascunsa intr-un pachet.
Restul expozitiei a fost gazduita in 3 hangare. La standurile expozantilor s-au putut vedea de la laptop-uri echipate pentru folosirea militara (carcase foarte solide, componente mai fiabile decat in cele comerciale), pusti, aeromodele spion pana la o racheta anti-nava si un simulator de F-16. Evident, la simulator coada de doua ore.





Saab Grippen, Ana & friends


Eurofighter Typhoon




F-16



Sikorski S-92


Kmax SH-2G Super Seasprite



IAR 330 Puma


Avionul asta fara pilot a fost multa vreme inamicul nr. 1
al zborului la aeroclub la Craiova. Multe zile bune de
termica s-au irosit ca sa zboare jucaria asta.


tractorase, motorase si alte jucarii blindate


Cam asa arata costumul de Robocop. Se vede bine, gigel
este foarte bine blindat, pacat ca nu i-au dat si niste manusi.
Ajutorul de Robocop. Nu va lasati pacaliti de aspectul
aparent inofensiv: robotelul are in dotare si un puscoci
cu care a lichidat pachetul suspect la sfarsitul exercitiului.
Asa ca daca va impiedicati de asa ceva pe strada si
il auziti ca striga "mainile sus!" puteti sa il luati in serios
ca tipul e inarmat si periculos.

robotelul duce coletul suspect la "doctor", pentru o radiografie


un alt robotel, fratele aluilalt. Dupa cum scrie pe eticheta
asta te si iradiaza. Periculosi roboteii astia...


racheta anti-nava


asta e un avion care rugineste de ceva ani pe platforma de
la Baneasa. Presupun ca este un 727-200.
Poate imi zice cineva exact cum il cheama!

Niciun comentariu: